November

Australien

1.        November 2009 rejsen til Australien

I dag går turen så til Sydney. Vi forlod hotellet i Wellington kl. 11 da vi skulle være i lufthavnen 3 timer før afgang, men det var nu noget pjat, det at vi skulle være der 3 timer før, for vi kunne ikke tjekke ind før to timer før afgang, og der var overfyldt i lufthavnen, så det var slet ikke en god oplevelse.

Flyveturen herover, gik fint, både jeg og Villads fik en lille lur, og Jørgen og Dorthea hyggede sig med film, spil osv. Og så fik vi selvfølgelig vores aftensmad på flyet. Vel ankommet til Sydney, skulle vi til at finde ud af hvordan vi kom fra lufthavnen til hotellet. Det gik fint med tog, City train og taxa, for blot at finde ud af at det nok havde været billigere at tage en taxa hele vejen, men man må jo lære på den hårde måde.

Hotellet er rigtig fint, en stor to soverums lejlighed, med køkken, stor opholdsrum og toilet  i stueetagen, og de to soverum og to badeværelser på 1. Sal. Faktisk tror jeg det er større end det hus vi har boet i det sidste halve år. Og så ligger det lige ved Darling Harbour, som er næsten i centrum af Sydney. Så her til aften har vi lige gået en tur på havnen, for at få fornemmelsen af storby, og vi har fået handlet lidt, så vi kan få morgenmad i morgen tidlig, og nu vil vi lige tjekke kortene, og se hvordan vi kommer til Operaen, som turen i morgen står på.

Vejret er rigtig fint her, vi kunne sagtens gå i korte bukser og ærmer, og vi glæder os allerede til i morgen, når benene ”fra Hvidesande” skal luftes for første gang.

Nu er klokken blevet mange, for min næsten midnat, selv om den her kun er 22.00, men med tidsforskellen fra New Zealand på 2 timer, er det altså sengetid nu.

2.        November 2009 Operaen og broen

Efter en god nats søvn, har vi her fra morgenen af igen studeret turistbrochurer og transport mulighederne for at komme rundt i Sydney, og valget faldt på Sydney Explorer, som er en billet hvor vi kan køre med busserne rund i byen så meget vi vil, og samtidig er der højtaler guide som fortæller om de forskellige steder vi kører forbi. Billetten købes i bussen, og den første chauffør, var vikelig en Funny guy. For det første, valgte han at vurdere at Dorthea var under 4 år – godt for os, for så fik vi hendes billet gratis, og da vi først begyndte at køre, udviddede han guide speakeren med hans egen stemme, og fortalte ekstra meget om de forskellige ting, og stoppede ved ikke stoppesteder, og insisterede på at tage billeder af os, både foran, ved siden af og bag ved Operahuset, og Sydney Harbour Bridge, jo han var vikelig en festelig fyr. MEN det var også ham som foreslog at vi skulle tage hele turen rundt med bussen, inden vi valgte de steder vi ville stå af ved og udforske lidt nærmere. Det var et virkeligt godt tip. Så vi endte med at køre med bussen i 2 timer, og kan nu sige at vi har set hvad der er værd at se i Sydney.

Vores første stop på turen blev derefter ved trappen op til Sydney Harbour Bridge, hvor vi gik over broen, med en helt vild flot udsigt over hele byen, og ikke mindst Operaen, som jo var vores næste mål for dagens tur, men inden vi kom til Operaen gik vi igennem området The Rocks, som er Sydneys ældste bydel, og videre ned langs havnen, hvor Villads absolut mente at det var blevet tid til IS, så det måtte vi have.  Da vi sad og spiste isen , kom vi til at kigge på bægeret det var i, og jo mon ikke lige der stod Royal Copenhagen på det, og ja så blev det jo opklaret hvorfor det var så dyrt! For ALT her i  Sydney er efter min mening DYRT – fx fire kugler is (fra Danmark) koster ca. kr. 100,-, og ja de æbler og det mælk  og vand vi købte i går ja det kostede jo så lige ca. 150,- kr., så lige nu tikker taxameteret bare hurtigt, så jeg håber det bliver lidt billigere når først vi kommer ud af byen.

Operaen er bare stor, helt vild stor, og det er virkelig et fantastisk bygningsværk. Alle buerne (de hvide sejl) er beklædt med små hvide og lys brune fliser 10 x 10 cm, og ”sejlene” er altså 67 m høje, så man kan godt forstå at det har taget rigtig mange år at bygge (de startede i 1957 og den engelske dronning indviede det i 1973).

Efter operaen var det på bussen igen, for nu var der nogle som var trætte, meget trætte, så vi måtte hjem og hvile lidt inden vi skulle spise aftensmad. Busturen hjem, var igen en oplevelse, en ”Kinesisk” chauffør, der lystigt fortalte om de forskellige områder vi kørte igennem, så jeg tror at nogle valte at stå af et stop senere, da han bl.a. kommenterede ”the read light districkt” i Sydney.

3.        November 2009 Sydney tower m.m.

I dag går turen så til Sydney Tower, og da vi kan se tårnet fra hotellet, bestemmer vi os for at gå der over (der er ikke ret langt). På vej over til tårnet kommer vi forbi Queen Victoria Building, en rigtig flot gammel bygning, som er lavet om til indkøbscenter (eksklusivt) og jeg får lov til at gå ind igennem centret da vi alligevel skal gå langs med det for at komme til tårnet. Men det er nu alligevel lidt underligt at gå inde i et julepyntet center, når det er over 30 grader udenfor, og vi kan altså slet ikke komme i julestemning, men nyder nu alligevel oplevelsen af det. Tårnet har en helt fantastisk udsigt over hele byen og omegn, men vi er altså også 260 meter oppe i luften, og kunne hvis vi ville være kommet endnu længere op,(men måske ikke så nemt med de små, da der skulle bruges sikkerhedsligner o.l.).

Efter tårnet går turen til Sydney Wildlife World, en lille dyrepark, ved Darling Haurber, hvor de har samlet nogle af Australiens farlige slanger, edderkopper o.l., og ikke mindst er der Koalaer og kænguruer, en rigtig hyggelig tur, hvor vi får set nogle af de mange forskellige arter af Kænguruer der er hernede.

Efter Wildlife World, vælger vi at går tilbage til hotellet, da Villads er ved at være træt og træls, og vi bliver enige om at vi alle godt kan trænge til lidt hvile, da vi har gået en del.

Her til aften går turen så til Sydney Aquarium, som også ligger ved Darling Haurber, altså dejligt tæt på hvor vi bor, igen en tur Dorthea og Villads nyder (og Villads’ humør er blevet godt igen efter en lur), og de kigger begge nysgerrigt på alle de forskellige Hajer o.l. der er, og får også lov til at mærke på et rigtigt Hajæg, som føles lidt underligt.

Aftenen sluttes selvfølgelig af med is, fra H.C. Andersens isbar på havnen, for det er jo trods alt ferie.

I morgen går turen så ud for at hente Camper wan, og vi er alle lidt spændte på hvordan det bliver, og det er i alle tilfælde helt anderledes en den luksus lejlighed vi har boet i indtil nu.

4.        November 2009

I dag er så dagen hvor vi flytter i Camperwan, som jo bliver noget af en prøvelse, da vi jo indtil i dag ikke har været de store campister. Vi tjekker ud af hotellet, og tager en Shuttel (en fælles, stor, taxa man deler med andre, men så risikerer man også at komme rundt i hele byen inden man når sit mål) til Mauris kontor, hvor vi skal hente wanen. Her får vi nøje instrukser i hvordan det hele fungerer, og er heldige/uheldige at få en opgradering af wanen til en 6 personers i stedet for kun en 4 personers.

Herfra går turen så til Blue Mountains området ca. 2 timers kørsel vest for Sydney, og heldigvis har vi fået en rigtig god vejbeskrivelse ud af Sydney fra Mauri fyren, så det går slet ikke så galt, og da slet ikke hvis ellers hende der styrede beskrivelsen kunne kende forskel på Left og Reight! Undervejs på turen til Blue Mountains skal der lige handles lidt forsyninger, og vi må erkende er det godt kan blive lidt af en opgave der skal løses hver gang man skal parkere i en by, for det er godt nok en stor bil at køre i, specielt når der skal parkeres. Vi finder også ud af at få os indlogeret i en Caravan Park i Katoomba, så indtil nu ser det lovende ud for vores campingliv. Jeg tor nok Dorthea syntes at det er lidt, lidt plads vi har, men man skal jo også lige vænne sig til de nye omgivelser.

Dog har vi et lille problem i dag, VEJRET – de sidste to dage har det været 30 grader eller mere, men i dag regner det og er ”koldt” så det er vi ikke helt tilfredse med, men vi tror og håber på at det fra i morgen tidlig er godt vejr igen.

5.        November 2009

I dag går turen så til de rigtige Blue Mountains bjerge, som er Australiens svar på Crand cannyen, og det er et utroligt flot syn der møder os, stejle klippe skråninger, og masser af eukalyptus træer , hvis oliedampe giver et blåt skær, og der af navnet Blue Mountains. Vi ser De Tre Søstre klipperne, og starter gå turen til Katoomba-vandfaldet, men må vende om, da vores P-billet er ved at udløbe.

Herefter kører vi til den anden side af dalen, og tager The Scenic Railway ned i bunden af dalen. The Scenic Railway, er verdens stejleste jernbane, den hælder 52%, og er virkelig stejl, man kører næsten lodret ned af bjergsiden. I bunden af delen går vi en rundtur og nyder det flotte regnskovs natur, og derefter tager vi Cabelbanen op igen, som giver et flot udsyn over hele dalen. Alt i alt har Blue Mountains været en rigtig god og flot oplevelse for os alle.

Herefter går turen til Hunter Valley, som er et af Australiens ældste vinområder, og som også skulle være kendt for chokolade. Turen fra Blue Mountains til Hunter Valley går gennem en af Australiens National parker, og er igen rigtig flot, men også øde (heldigvis har vi denne gang næsten en fuld tank), og lige inden vi når Hunter Valley, møder vi de første rigtige Kænguruer, altså nogle som ikke er i fangeskab, og der er rigtig mange af dem, men det er også næsten blevet mørkt, så det er måske grunden til at de er komme frem.

Noget som har overrasket mig på dagens tur, er  at det tager så lang tid at kører, fra det ene sted til det andet, og jeg begynder at blive lidt bekymret for om vi overhoved når at komme til Brisbane til tiden, for det tager altså noget længere tid at køre i Camperwan end i alm. Bil.

Overskrift 1

7.       November 2009

De sidste to dag har været ren transportdage. Fredag kørte vi fra Hunter Valley til Port Macquarie, en ret lang tur, men da det var regnvejr (meget) skulle dagen jo gå med noget, og altså kunne vi kører tættere på Brisbane som jo er vores mål, og så håbede vi at det ville være bedre vejr i dag, da der var flere forskellige ting som kunne være interessante at se i området.

MEN i dag vågnede vi op til endnu mere regnvejr, og jeg begynder at tro at det er regulær regntid her i Australien, for det væltede ned, og flere veje var oversvømmet af vand, og jeg begynder at syntes at det er træls.

Da vi ikke har tid til at tage en dag uden at køre, går dagens tur til Byron Bay, igen en ret lang tur, men vejret taget i betragtning, må den være givet godt ud. Og jo længere vi kommer op af kysten, jo bedre bliver vejret, og det ender med at vi kan bade (eller skal jeg sige dyppet fødderne i  havet) og langt om længe kan vi også få afprøvet havestolene og nyde aftensmaden på ”terrassen”. Turen i dag er gået gennem bananplantager, og ikke mindst masser af masser af sukkerrørsmarker, alt sammen noget helt andet en da vi den anden dag kørte i gennem nationalparken, hvor vi mødte masser af afbrændt skov områder.

På vej til stranden fra campingpladsen, en lille trav tur på 10 min., møder vi dagens største oplevelse, i alle tilfælde for os en rigtig Pelikan, og den er stor, meget større end jeg havde troet desværre hvade vi ikke kameraet med, men jeg håber vi møder en, en anden dag.

8.       November 2009

Så har vi søndag, og dagens tur går til Tweed Heard, (ca. 80 km fra hvor vi er) som ligger lige uden for The Gold Coast, det var egentlig vores mening at vi ville ud og se hvaler, MEN - desværre sæsonen er slut. Men vi startede dagen med at køre ind og booke en campingplads, for den vi var på sidste nat, var bestemt ikke noget at råbe hurra for, så i nat vil vi være på en med gode bade forhold. Damen på campingpladsen var utrolig flink, og undersøgte for os om vi kunne komme ud og se hvaler, så vi ikke skulle køre forgæves og da det ikke kunne lade sig gøre foreslog hun at vi skulle køre i Wildlife Currumbin Sanctuary, en stor Dyrepark, hvor man kunne lære en helt masse om de forskellige Australske dyr, og være med til at fordre dem, hvis man havde lyst.

Det har være en rigtig hyggelig dag, på børnenes præmisser, og her til aften har de lige fået lov til at dyppe tæerne i poolen, for det har også være en dejlig dag, med ca. 26 grader, og jeg tror at Villads kan gå hen og blive en lige så stor vandhund som Dorthea er, så det egner godt.

Australia Zoo

10.   November 2009

I går gik turen så nord for Brisbane (ca. 80 km. Nord for), en lille udfordring, da vi skulle igennem Brisbane, uden at komme på betalingsveje, da Maui manden havde fortalt os, at man ikke kunne betale med kort eller kontanter, og skulle de betale for os, kostede det 60 aus. Dollar ekstra pr. betaling. Men med en sikker chauffør klarer vi selvfølgelig også den opgave.

Vi indlogerer os på en campingplads, hvor næsten alle pladser er fastlæggere, endda så meget, at de fleste har bygget til campingvognen, med tv-stue, garage osv., og nogle endda toilet, så vi følte os ikke helt hjemme, i vores lille ”campingbus”, men badeforholdene er fine rene, og det er jo det der tæller for os.

Dagen går bare med hygge, da det IGEN er regnvejr, og så er pladsen altså ekstra trang når man ikke kan være ude.

I dag tirsdag, går turen så til Australia Zoo, bedre kendt som Steve Irwins Zoo (The Crocodile Hunter). Da vi var i Blue Mountins mødte vi et dansk ægtepar (pensionister) som havde rejst rundt i Australien i 8 uger, og de havde fortalt os at Australia Zoo var en kæmpe oplevelse, og at man sagtens kunne bruge en hel dag der, så vi mødte troligt op kl. 9.00 og jo vi gik så mænd ikke før de lukkede kl. 17.00, og så er der endda rigtig mange ting vi ikke har set i parken, så det har været en rigtig god og oplevelsesrig dag, og vejret har været perfekt til en dag i Zoo, ikke for varmt, og INGEN regn.

Vi er nu kørt ind på en campingplads, lige nord for Brisbane, igen kom vi nok forsent, for kontoret havde lukket, så helt rigtige campister er vi endnu ikke, og chancen for at vi når at lære det er nok ikke stor længere, da vi nu kun har et par dage tilbage i ”bussen”.